سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع مبدل حرارتی بر حسب عملکرد

مبدل حرارتی 

مبدل حرارتی وسیله‌ای است که برای تبادل حرارت بین دو سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرآیند تبادل گرما بین دو سیال با دماهای مختلف که توسط یک دیواره جامدی از هم جدا شده‌اند در  بسیاری از کاربردهای مهندسی روی می‌دهد. 

مبدل حرارتی

از جمله موارد استفاده از مبدل حرارتی میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

سیستم‌های گرمایش ساختمان‌ها و آپارتمان ها، تهویه مطبوع، تولید قدرت، بازیابی گرمای هدر رفته، و فرآوری شیمیایی و غیره

انواع مبدل حرارتی بر حسب عملکرد

مبدل‌ حرارتی اصولا بر حسب آرایش جریان و نوع ساخت رده‌بندی می شوند.مبدل های حرارتی بر حسب عمکردشان به دو دسته مبدل حرارتی با جریان همسو و مبدل حرارتی با جریان ناهمسو طبقه بندی می‌شوند

در آرایش جریان همسو سیالات گرم و سرد از انتهای یکسان وارد می شوند، در جهت یکسان حرکت می‌کنند، و از انتهای یکسان خارج می شوند. در آرایش جریان ناهمسو سیالات از دو سر متقابل وارد می شوند، در جهت های مخالف جریان می یابند، و از دو سر متقابل دیگر خارج می شوند.

بر خلاف مبدل حرارتی با جریان همسو، در مبدل با جریان ناهمسو انتقال گرما بین قسمت های گرم دو سیال در یک سر، و همچنین بین قسمت های سرد دو سیال در سر دیگر اتفاق می‌افتد. به  خاطر همین اختلاف دما، در طول مبدل در هیچ جا به بزرگی ناحیه ورودی مبدل با جریان همسو نمی باشد. لازم بذکر است که دمای خروجی سیال سرد در اینجا می تواند بزرگ تر از دمای خروجی سیال گرم باشد.


لازم است بدانید که برای دماهای ورودی و خروجی یکسان، اختلاف دمای میانگین لگاریتمی در جریان ناهمسو از اختلاف دمای میانگین لگاریتمی در جریان همسو بیشتر است. لذا، با فرض مقدار یکسان، مساحت سطح لازم برای ایجاد آهنگ انتقال گرمای معین در جریان ناهمسو کمتر از مساحت لازم در جریان همسو است. همچنین در جریان ناهمسو می تواند بیشتر از باشد ولی برای جریان همسو این طور نیست.


شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر وخریدی بهینه به سایت دماتجهیز مراجعه نمایید و از انواع مبدل حرارتی در برندهای متنوع دیدن نمایید.